Portret van een jonge man en jonge vrouw die fysiek dichtbij zijn

Culturele geschiedenis van de penis en fallus

  • Penis het onderwerp van morele geschiedenis en religieuze studies
  • Fallus = penis in erectie
  • Teken van vitaliteit en kracht
  • Emancipatiebeweging: definieerde de penis als een wapen tegen vrouwen
  • Daadwerkelijk gebruik als wapen in oorlogsgebieden tegen vrouwelijke burgerbevolking (bevolen verkrachtingen)
  • in religies ook als symbool van negatieve macht (bijv. machtige duivel in het christendom)
  • als een creatief hulpmiddel en een symbool van strijdkracht

Culturele geschiedenis van de penis - achtergrond

Een culturele geschiedenis van de penis is onderdeel van een geschiedenis van gebruiken en onderdeel van religieuze studies. Strikt genomen gaat het om de fallus, net als de penis in erectie. Uitgebreide beschouwing van het onderwerp zou de beschikbare ruimte te boven gaan, tenzij men bereid zou zijn er een hele bibliotheek mee te vullen. Er kan dus alleen naar individuele aspecten worden gekeken.

Het standbeeld van David naakt gemaakt door Michelangelo

Symboliek van de penis en fallus

De historische boog strekt zich uit van de prehistorische symboliek van de fallus als teken van vitaliteit en macht tot de ideologische strijd van de emancipatie hoogfase, die te dateren is rond de jaren zeventig. Het radicale feminisme, om maar de naam Mary Daly te noemen, identificeerde de fallus als een uitdrukking van het te bestrijden patriarchaat, d.w.z. mannelijke overheersing. Achteraf gezien verschilde dit standpunt weinig van de houding van verstokte macho's - de man definieert zichzelf door de fallus. Anders zou hij een "watje" zijn. Een "echte man" is volgens deze definitie een jager, zijn prooi zijn vrouwen en hij doodt ze met zijn "lans" of zijn "speer", beide gebruikelijke eufemismen voor de fallus. De extreme manifestaties van het feminisme begrijpen de penis op dezelfde manier - als een wapen dat de man tegen de vrouw richt en dat door de samenleving onschadelijk moet worden gemaakt.


De penis als wapen

In feite kan deze beoordeling niet zonder meer worden afgewezen. Het gebruik van de fallus als wapen in oorlogsvoering kan vaak worden gedocumenteerd: bijvoorbeeld tijdens de bezetting van Koeweit in 1991 door Irak, in 1992 in het Joegoslavische conflict met voornamelijk moslimvrouwen, in het bloedbad van de Tutsi-bevolking in Rwanda in 1994 , tijdens het nog lopende Fighting in the Congo (2008). Opmerkelijk genoeg lijkt moderne machtspolitiek in deze gevallen gecombineerd te worden met een mythisch niveau - wie vrouwen 'bezit' en vernedert, bezit en onderwerpt het land.


Vrouwelijke penisfixatie

Echter, penisfixatie is geenszins een puur mannelijk attribuut. Als je een uiterst succesvolle tv-serie als "Sex and the City" begrijpt als een seismometer van sociale gevoeligheden, dan lijkt er in postfeministische tijden een duidelijke fixatie op de vrouwelijke penis te zijn geweest. Er is geen andere manier om uit te leggen waarom de hoofdrolspelers van deze televisieserie ongeveer elke tien seconden het woord "lul" gebruiken voor de mannelijke geslachtsdelen. Uit deze eerste overweging wordt één feit duidelijk voor de culturele geschiedenis van de penis - de betekenis van de penis of fallus is nauwelijks veranderd. Het enige dat in de loop van de millennia is veranderd, is de evaluatie ervan. De mening dat het een voorrecht was van de late 20e eeuw, die werd beïnvloed door feministische invloeden, om de fallus van negatieve tekens te voorzien, is echter onjuist.


Belang van de penis en fallus in religie en oudheid

Het christendom, met zijn seksueel vijandige - of in ieder geval seksueel wantrouwende - neigingen die niet kunnen worden overdreven, herkende herhaaldelijk in het mannelijke lid de fysieke uitdrukking van menselijke ellende in het tranendal van het aardse bestaan. De duivel was op gepaste wijze begiftigd met de attributen van potentie. Deze omvatten de geitenpoten en de fallus, die vaak wordt afgebeeld. Een extreem voorbeeld van mannelijke fallische angst is de Griekse pater Origines, die op jonge leeftijd een "totale operatie" aan zichzelf onderging.

Figuren met stijve penissen zijn al te vinden op schilderijen uit het stenen tijdperk. Sommige lijnen vertegenwoordigen het geëjaculeerde sperma.In de context van het afbeelden van sjamanen of tribale tovenaars, moet de fallus de betekenis van vitaliteit en kracht hebben gehad. Zoals hierboven al duidelijk is gemaakt, moeten deze twee termen consequent worden geregistreerd. Aangezien de afgebeelde ceremonies het doel van jachtsucces dienden, zijn de complexe betekenissen van "vruchtbaarheid", "leven" en "overleving en duurzaamheid" er ook mee verbonden. De fallus is, op het niveau van de mythe, het creatieve instrument per se.Wanneer de Griekse god Kronos zijn vader Uranus met de sikkel ontmaskert, neemt hij de macht over op een zeer fundamenteel fysiek niveau.

Het hindoeïsme kent de linga, het fallussymbool van de god Shiva, als een voorwerp van cultusverering. Oude Egyptische schilderijen en reliëfs tonen goden met rechtopstaande ledematen. Zelfs de oude Egyptische obelisken worden geïnterpreteerd als fallische symbolen. Bovenal was de Osiris-cultus sterk verbonden met de fallussymboliek. In het oude Griekenland waren het de vruchtbaarheidsculten van Demeter en Dionysus die hier genoemd moeten worden. Beelden van Priapus werden afgebeeld met een fallus, en komedies bevatten acteurs met te grote replica's van de penis in erectie.

Met het christendom verdween de fallische symboliek naar de achtergrond van het demonische, nachtelijke of duivelse. Op zijn beurt werd de mannelijke schaamstreek sterk benadrukt in de mode - het codpiece in de kleding van de landsknecht verwijst naar de dubbele functie van de fallus - het beschermt tegen ongeluk en het symboliseert de mens - en vecht dus tegen dapperheid.

De teksten op deze website zijn automatisch uit het Duits vertaald. U vindt de originele tekst op: www.penimaster.de/Penis/penis-kulturgeschichte.html